הרשמה למוסדות הרשת

לימוד וירטואלי בבית בנושא הגבורה

   מאת:    תאריך:   08/04/2014   צפיות:  

בית ספר נעם רמות בנים גייסו את העולם הוירטואלי ללמידה חוויתית

אם עד לפני כמה שנים צמד המילים: "מפגש וירטואלי" היה גורם להרמת גבה אצל הרבה אנשים, הרי שהיום בעידן הנוכחי, כולם מכירים את המושג ואף יתכן שגם השתתפו בעצמם במפגש מסוג זה בו לומדים ומלמדים בשידור חי דרך המחשב מהבית או ממקום העבודה. צוותי עובדים, מורים משתלמים ואפילו ילדים חולים-כאלו המתאשפזים לזמן ממושך, או אלו השוהים במקלטים ובחדרים המוגנים בזמן מלחמה, ימצאו את עצמם מפעם לפעם נפגשים, משוחחים ולומדים זה עם זה כשכל אחד במקומו מונח. בבית הספר נעם בנים בשכונת רמות בירושלים, הגדילו לעשות ולקחו חידוש טכנולוגי זה להעברת פעילויות בעלות מסר, בשעות אחר הצהריים, כאשר כל בית הספר, הורים וילדים משתתפים ונהנים משעה חווייתית, עם המון תוכן ערכי ולימודי. מאחורי פרוייקט ייחודי זה עומדות שתי נשים מיוחדות, המורה שטרני קנטרוביץ, מחנכת כיתה ב' ורכזת חברתית בבית הספר שכבר זכתה בעבר בפרס "מורה המאה" על הגשת פרויקטים ייחודים בתחום זה, ודנה בן יהודה, אם לשניים מילדי בית הספר, מנחת מורים בתחום המיחשוב ומורה בחינוך המיוחד.

שאלנו אותן: כיצד נולד הרעיון?
שטרני: אנו בבית הספר מתמקדים השנה בנושא הגבורה, כאשר כל חודש מתמקדים בנקודה אחרת בתחום זה: סבלנות, איפוק, וויתור, גבורה ביחס לשונה וכו'. על מנת להפנים את המסר אצל התלמידים שהגבורה אינה חוזק גופני, אלא גבורה בכיבוש היצר ומלימוד למעשה, לגרום להם לנהוג בגבורה אמיתית ביום יום, אנו מפעילים את הילדים בדרכים מקוריות וחווייתיות שעוזרות להם בכך. במסגרת ההשתלמות: "מחשב לכל מורה"-שנה ג', זכיתי ללמוד אצל דנה בן יהודה ונתגלו לעיניי אמצעים מיוחדים וחדשניים בתחום הטכנולוגי שהרגשתי שחבל לא לנצלם במסגרת הפעילות הבית ספרית. ואז ביקשתי מדנה שאותה הכרתי גם כאמא לילד בכיתתי וחיברתי אותה לפעילות. והחלטנו לקדש את החומר ולהשתמש בזה לטובת הפעילות החינוכית חברתית בבית הספר.

 דנה, מה גרם לך לקחת חלק בפעילות זאת?
המחשב הוא כלי טכנולוגי מדהים, מקדם ומתקדם וניתן להגיע באמצעותו, רחוק. כאשר שמעתי על הרעיון בפעם הראשונה מהמורה שטרני, מייד עלתה בי במחשבה על התרומה הגדולה שיכולה להיות לתלמידים מההחשפות לאפשרויות הרבות הקיימות היום. יש במחשב כל כך הרבה דברים מדהימים וזאת ההזדמנות לתת להם טעימה מההתקדמות הבלתי נמנעת, שכולנו מבינים שבעוד מספר שנים לא מועט, יהווה חלק בלתי נפרד מחיי היום יום. ובנימה אישית אודה ואומר, היה לי חשוב ששני ילדי הלומדים בבית הספר, ישתתפו בפעילות מסוג זה, שחשובה בעיני מאד, בוודאי כחלק מתפקידי בתור מדריכת תקשוב. מעבר לזאת, אני מאד מאמינה במעורבות הורים בבית הספר, כאשר הורים עובדים בשיתוף פעולה עם בית הספר, מפיקים מכך את המקסימום.

שטרני, ספרי לי על מהלך הפעילות, כיצד מתנהלת פעילות כזו?
הפעילות בוצעה בשני מפגשים, בהפרש של חודש ימים, כאשר בחלקה הראשון כיתות א-ג וכיתות ד-ו היו בנפרד ובחלקה השני השתתפו כל התלמידים במשדר אחד. הנושאים בהם התמקדנו: הגבורה מול השונה והאחר והגבורה באופן כללי. הילדים נהנו ממגוון פעילויות רחב: סרטים המלווים בסקר-באמצעות הגוגל דוקס, כאשר הילדים נהנים מהתוצאות באופן מיידי, הגרלות sms-it וחידות בהן אפשרנו לילדים לענות בדרכים מגוונות בעזרת ה- צ'אט. בנוסף, פתחנו לילדים לוח שיתופי, הילדים כתבו סיפור בקומיקס ואף נהנו ממשחקים יהודיים שנבנו במיוחד לפעילות זאת באמצעות אתר הזונדל. הפתענו את הילדים בטלפון בזמן אמת ועוד ועוד...

עד כמה היה צוות בית הספר מעורב בפעילות?
שטרני: הייתה חשיבה קדם פעילות לשלב את כלל המורים באמצעות פרויקטים בית ספריים שכל כתה הייתה צריכה להכין: סרטון, סקר, מצגת שיתופית, שיר עיתון התוצרים הוצגו במשדר והמשתתפים היו צריכים לבחור את התוצר הטוב ולהצביע בסקר להענקת אות הגבורה לכיתה הזוכה. היה שילוב מורים גם במשדר עצמו, המורים חדו לתלמידים חידות, כל כיתה בתורה היא.

דנה, בתור הורה, האם המטרות שלשמן לקחת על עצמך פעילות זאת התגשמו?
כן, הייתה חשיפה לכלים שונים שבעייני חשובה מאד, הילדים הפרטיים שלי היו שותפים לפעילות, מגויסים לפעילות יותר, החוויה שאמא שלהם חלק אנטגרלי, העצימה אותם. אני זכיתי גם להכיר את הצוות שמוביל את הילדים ומלווה אותנו יום יום. הערכה גדולה לעשייה החינוכית.

שטרני, אחרי שעברתם תהליך זה, האם כלי זה מסקרן וחשוב לשלבו בבתי ספר אחרים, מה החסרונות שיכולים להיות בפרויקט מסוג זה?
ללא ספק זהו כלי מסקרן, משתתפי המשדר סרבו לעזוב את כיתת הלימוד הווירטואלית, עד שסגרנו את הכתה. הילדים נחשפו לטכנולוגיה חדשנית ובעיקר והחשוב מכל הורגש שהמסר שבחרנו להעביר באמצעות כלי זה הופנם בשל החוויה הגדולה. צריך לקחת בחשבון שמדובר במחשב שיכול להיות מאד לא צפוי ולהפתיע, יכולות להיות תקלות תוך כדי משדר, אך אם אתה מפעיל את האנשים הנכונים שיעמדו לרשותך בזמן אמת ואנו נעזרנו רבות במחלקת התקשוב של מנח"י, אז אפשר להתגבר גם על חיסרון זה. למרות שעות השקעה רבות גם בצד התוכני וגם בצד הטכני, בהחלט היה שווה ומומלץ לחיקוי.​
מפגש וירטואלי_נעם רמות בנים מפגש וירטואלי_נעם רמות בנים מפגש וירטואלי_נעם רמות בנים מפגש וירטואלי_נעם רמות בנים מפגש וירטואלי_נעם רמות בנים

כתבות נוספות

    נעם רמות בנים       מפגש וירטואלי    מחשב    גבורה